לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום שבת, 27 בפברואר 2010

הקמת מערך תמחיר ורווחיות: שלבים מומלצים ליישום מוצלח

עם קבלת ההחלטה על שידרוג מערך התמחיר או יישום מערך תמחיר מתקדם, מהם אבני הדרך העיקריים הנחוצים להשלמת התהליך?


שלב 1-הגדרת הצרכים הניהוליים בתמחיר


בשלב זה מומלץ לאפיין את המידע התמחירי הנדרש לקבלת החלטות ברמת קבוצות מוצרים ומוצרים ספציפיים והמידע הדרוש לקבלת החלטות אסטרטגיות, טקטיות ותפעוליות. הגדרת צרכי התמחיר תתייחס הן לבירור ההחלטות האסטרטגיות והשיווקיות, הדורשות תמיכה של מידע תמחירי (תמחור עלויות מוצרים משותפים, השפעת רווחיות מוצרים על המגוון המוצע, ניתוח נקודת איזון, כמות מכירה מינימאלית לפריט)


שלב 2-ניתוח המודל התמחיר הנוכחי( אם קיים..) והזדמנויות לשיפור


השלב כולל את התהליכים הבאים:
בחינת תמהיל ההוצאות המנוהלות כיום במודל התמחירי
בחינת עקרונות המודל ומידת התאמתם למציאות התפעולית הנוכחית בחברה
בחינת מחוללי העמסה הנוכחיים המנוהלים במערכת
בחינת אופן סגירת מעגל עלויות החומר והעבודה במודל הקיים
אופן ייחוס העלויות העקיפות במודל התמחיר הקיים
הגדרת צרכים והזדמנויות לשיפור בהתאם לצרכים האסטרטגים והתפעוליים של החברה


שלב 3-עיצוב מודל התמחיר


מודל תמחיר אמין הוא מודל תמחיר המשקף את המציאות התפעולית באירגון, על כן, מומלץ לבסס את המודל התמחירי על בסיס מתדולוגית תמחיר מתקדמת המשקפת את התשומות הספציפיות המושקעות ביחידות האירגוניות השונות, תהליכים, פעילויות והמוצרים כמו תמחיר מבוסס פעילות (ABC)

במסגרת שלב מומלץ להקים מודל תמחירי תפיסתי כולל בעל 2 מרכיבים עיקריים :
מרכיב החומר- מרכיב הכולל את עלויות החומר, עלויות פחת החומרים
מרכיב העבודה והתקורה– מרכיב הכולל את עלויות העבודה הייצורית הישירה והעקיפה,

עלויות ה-COST TO SERVE-עלויות שרשרת האספקה והשירות, עלויות פיתוח, עלויות האיכות, השיווק, הרכש ושאר עלויות המטה.
חשוב להציג את מודול התמחיר התפיסתי מול הנהלה האירגון כדי לאשרר אותו סופית לפני התנעת היישום.
חשוב שבמסגרת האיפיון הפונקציונלי יבחר כלי המחשובי ליישום ויאופיינו הממשקים המיחשוביים למערכת , חשובלציין שקיימות מספר אלטרנטיבות ליישום מערך התמחיר, כל אלטרנטיבה היא בעלת יתרונות וחסרונות ויש להתאים לאירגון את הכלי התמחירי המתאים לה על בסיס מספר פרמטרים-צורך ניהולי, עלות ומורכבות המודל התמחירי)


שלב 4- יישום המודל התמחירי על בסיס האיפיון, במסגרת הכלי המיחשובי שנבחר


שלב זה הוא שלב המיישם את מודל התמחיר הפונקציונלי שעוצב במסגרת הכלי המחשובי שנבחר.
חשוב בשלב זה לשלב מספר נקודות ביקורות כי להבטיח כי היישום המחשובי תואם באופן מלא למודל התמחיר שעוצב וליצור ממשק הדוק בין הגורם המקצועי שעיצב את המודל לבין הגורם המחשובי המיישם.
חשוב שששלב זה יכלול מבחני קבלה מפורטים למערכת (בחינת שלמות וסגירות המודלים השונים בכלי המחשובי, שלמות וסבירות המחוללים השונים במערכת, שלמות וסבירות תוצאות המודל)
תהליך בחירת הכלי המיחשובי ליישום המערך התמחירי הוא נושא חשוב מאוד בתהליך הקמת המערך התמחירי.
הנושא יפורט במאמר נפרד כאן בבלוג.

שלב 5- ניתוח אסטרטגי של תוצאות המודל והטמעת המודל התמחירי לשימוש שוטף בחברה:


לאחר השלמת היישום הטכני ניתן להפיק ידע ניהולי-אסטרטגי מהמודל:
רווחיות מוצרים
רווחיות לקוחות
ניתוח עלויות העבודה במחלקות האירגוניות השונות
ניתוח זנב המוצרים והלקוחות (המוצרים והלקוחות המפסידים)
משמעויות הנוגעות להמחרת המוצרים (אופן קביעת מחיר המוצר בשוק, ה"קו האדום" במחיר כל מוצר)
בנוסף, בשלב זה מומלץ לפעול להטמעת המודל לשימוש שוטף ככלי ניהולי לקבלת ההחלטות באירגון.

סיכום


איפיון ויישום מערך התמחיר הוא תהליך אירגוני מאתגר למדי. מניסיוננו בעשרות יישומי תמחיר מתקדמים בגופי הייטק, תעשיייה , פיננסים ושירותים, המפתח ליישום מוצלח טמון במספר פרמטרים:
מידה ההתאמה של המודל התמחירי ושיטת התמחיר למציאות התפעולית עסקית בחברה (כולל התייחסות לצווארי בקבוק תפעוליים במסגרת המודל התמחירי)
איפיון חכם של המודל התמחירי תוך התייחסות למשמעויות התפעול השוטף והתחזוקה של המערכת
ישום על בסיס כלי מחשובי המתאים לאירגון
הטמעה המודל התמחירי ככלי ניהולי מתקדם בחברה.

——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה