לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום ראשון, 1 במאי 2011

האם גל עליות המחירים במשק משקף את השינוי בעלות הייצור, ההפצה והשיווק של המוצרים ?


לאחרונה ניתן להתרשם כי העלויות התמחיריות של המוצרים השונים במשק גוררות גל התייקרויות מחירים במשק.

מהו הגורם המשמעותי ביותר אשר מביא לשינוי בעלויות המוצרים? האם זה השינוי בעלות האנרגיה, עלויות החומר, עלויות העבודה, עלויות האחסון, ההפצה או השיווק?

מתוך The Marker של היום:

מי שחשב שגל עליות מחירי מוצרי הצריכה מאחורינו, מוזמן להתבדות. חברות מוצרי הצריכה מסבירים כי אם מחירי הדלק ימשיכו לעלות - לא יהיה מנוס מהעלאות מחירים נוספות במשק. הדלק התייקר אתמול בלילה ב-23 אגורות לליטר, ומחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן טיפס ב-3.13% ל-7.62 לליטר. מתחילת 2011 זינק מחיר הדלק בכ-13.6% - עלייה של 90 אגורות לליטר.

"מחירי מוצרי הדלק משפיעים מאוד על תחום הדטרגנטים והטואלטיקה", מסביר דני שרף, נשיא החברה ומנכ"ל חטיבת הדטרגנטים בהנקל סוד, הכוללת את המותגים פרסיל, סוד, סומט, הוואי, פה ושוורצקוף. "זה משפיע גם על מחיר אריזות הפלסטיק של המוצרים מכיוון שהוא אחד הרכיבים שלהן, על חומרי הגלם המרכיבים את המוצרים עצמם, כמו חומרים אלכוהוליים מסוימים, שכוללים דלק. בנוסף, קיים אפקט ההשפעה של העלאת מחיר הדלק על ההובלות של חומרי הגלם והמוצרים הסופיים".

ההוצאה על נפט ומוצריו מהווה לדבריו 3%-7% ממחיר המוצר הכולל. שרף מוסיף כי התחרות הקשה בתחום הדטרגנטים לא מאפשרת עליות מחירים בהתאם לעליית מחירי הדלק. "בפברואר העלינו את המחירים ב-2%-3% ואני עוד לא יודע אם נעלה את המחירים שוב", אמר שרף. "לצערי, אם מחירי הדלק ימשיכו לעלות ניאלץ להעלות את המחירים פעם נוספת".

הנקל סוד אינה החברה היחידה שהעלתה את מחירי הדטרגנטים והטואלטיקה. גם פרוקטר אנד גמבל הודיעה כי תעלה את מחירם של כמה ממוצריה באחוזים בודדים, כמו מוצרי הכביסה ושמפו פאנטן.

מיכאל מיטלמן, הבעלים של חברת סטארקיסט, שהודיעה באחרונה כי תייקר את מוצריה ב-5%-10%, החל באמצע מאי, אמר: "מחיר הדגים הולך יד ביד עם מחיר הדלק". לדבריו, "שכר העבודה של הדייגים במזרח הרחוק לא השתנה, אבל ההוצאה העיקרית של הדייגים היא על הדלק באוניות ובשינוע. זו הסיבה שהעלינו את המחירים. הדלק הוא מרכיב עיקרי במחירים עבורנו". גם מיטלמן לא אופטימי לגבי הצפוי בהמשך: "אם מחיר הדלק ימשיך לעלות אז מחיר הטונה ומחירי הדגים יעלה עוד יותר".

בשבוע האחרון הודיעו כמה חברות מוצרי צריכה על העלאות מחירים. כפי שנחשף ב-TheMarker, תנובה תעלה בימים הקרובים את המחירים של כל מוצרי החלב שלה ב-5%-7%. בנוסף, הגישה החברה מחירונים חדשים לרשתות השיווק, הכוללים עלייה של 3%-5% במחירי מוצרי המותגים של החברות בנות שלה, כמו מעדנות, סנפרוסט, טירת צבי ומאמא עוף.

גם קבוצת שטראוס הודיעה לפני כשבוע לרשתות השיווק כי תעלה את מחיריה החל ב-1 ביוני. כך, מחירי העוגות יעלו ב-5%, מחירי הקפה ב-13.5%, הסלטים ב-3.3%-8.3%. מוצרי יטבתה יתייקרו ב-5%-7% וממתקים ועוגות ב-5%.

"התייקרות האנרגיה משפיעה על עלות החקלאים בשליחת הסחורה לשווקים, בין אם זה ישראל או מדינות אחרות", אומר דיויד פרנקלין, מנכ"ל חברת סוגת. "ההפצה נהפכת ליקרה יותר - וזה גורם לא טוב שמשפיע על המחירים".

עם זאת, מציין פרנקלין כי עליית מחירי הדלק אינה הדבר העיקרי שמשנה את מחירי המזון. "בסופו של דבר עליית המחירים נובעת מההיצע והביקוש העולמי של אותן הסחורות. ואולם, אם מוסיפים לייבול הלא טוב שחווינו גם את הדלק, מדובר כבר בעוד קש שהיה צריך כדי לשבור את גב הגמל. כמו כל חברה, אנחנו נלחמים שלא להעלות את המחיר, אבל לפעמים מגיעים לנקודה שאין ברירה והדחיפה האחרונה עשויה להיות העלייה של הדלק".

פרנקלין טוען כי אי אפשר להגיד שעליית מחירי הדלק לבדה הביאה לעלייה של 5%-10% במחירים שנקטו החברות בימים אלה. עם זאת, היא יכולה להיות גורם נלווה לסיבות אחרות. "אני לא חושב שהדלק זה הסיבה להעלות מחיר של מזון, אבל אם חברה קרובה מאוד להעלאת מחירים, אז זה יכול לגרום לה לעשות זאת".


——————–לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדותכל הזכויות שמורות לירון גולגר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה