לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום ראשון, 15 בפברואר 2009

האם עלות ה- iPhone נמוכה יותר מהבלקברי החדש?



במאמר שהוצג בבלוג בעבר, נטען כי עלות ה-iPhone 3G נמוכה יותר מעלות הנייד החדש של RIM ה- The BlackBerry Storm (עלות ייצור ישירה של 174$ לאייפון מול עלות ייצור ישירה של 203$ ).

לכאורה, הטענה נכונה, עלות הייצור הישירה היא המרכיב המהותי ביותר בתמחיר במוצר, אולם כפי שהתברר בתמחיר מוצרים דומים על בסיס שיטת תמחיר מבוסס פעילות (ABC), מרכיב ההוצאות התמיכה בייצור ומרכיב ההוצאות העקיפות השונות ב-RIM וב – Apple עשויות לשנות את התמונה ב-180 מעלות.

קחו לדוגמא את עלות השיווק ומכירה של ה-iPhone, האם ניתן להשוות את קד"מ המכירות המאסיבי של המוצר אל מול קד"מ המכירות של הבלקברי? מספיק לבקר בחנות של Apple כדי להתרשם מההשקעה העצומה במיתוג ושיווק בכלל ובמיתוג ושיווק ה- iPhone בפרט.
עלויות הפיתוח הראשוניות של ה-iPhone הסתכמו בסך של 150 מליון דולר במשך של 30 חודשים.עלויות הפיתוח כללו שילוב של טכנולוגיית המגע (לראשונה במכשירים ניידים) , עלויות פיתוח תוכנה ועוד . אמנם עלויות הפיתוח מהוות השקעה שניתנת להיוון, אך גם הסכום המהוון השנתי משמעותי מאוד.(יש מספר גישות תמחיריות לייחוס עלויות הפיתוח למוצרים כולל/ללא היוון)
שלא להזכיר את עלויות ההפצה ועלויות שרשרת האספקה והלוגיסטיקה של ה- iPhone במדינות השונות.



לאינדקציה כללית, סכום הוצאות הפיתוח והוצאות השיווק והמטה ב- Apple הם על סך כ-5 מילארד דולר בשנה. ב-RIM ההוצאות המקבילות עומדות על סך 1.2 מיליארד דולר בשנה. אמנם לא כל הסכום משוייך למוצרים הנ"ל אך סביר שהוצאות הפיתוח והמכירה המיוחסות ל-iPhone הם לפחות 30% מסה"כ ההוצאות הנ"ל.
אמנם תהליך שיוך העלויות השונות בין המוצרים השונים של Apple ו-RIM הוא מורכב ולא פשוט, אבל גם בלי הקמת מערכת תמחיר מתוכמת ניתן להעריך כי העלות הכוללת של ה- iPhone גבוהה משמעותית מעלות ה-Storm.


Reblog this post [with Zemanta]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה