לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום רביעי, 13 במאי 2009

האם לאיקאה זה עולה יותר?!

לאחרונה פורסם במספר מקומות ברשת כי מחירי המוצרים של איקאה בישראל גבוהים משמעותית ממחירי מוצרים זהים בחו"ל.

עורכי הבדיקה גילו כי לדוגמא, את קומבינציית האחסון לטלוויזיה שמציעה איקאה ישראל תמורת 3,595 שקל אפשר לרכוש בצרפת תמורת סכום השווה בערכו ל-2,363 שקל. בנוסף, מנורת שולחן הנמכרת בישראל תמורת 25 שקל, אפשר לקנות ב-16 שקל בשוודיה וב-13 שקל בבריטניה והולנד.

בנוסף, את אותו שולחן מתקפל שמציעה איקאה ישראל תמורת 345 שקל, אפשר לרכוש בצרפת תמורת סכום השווה ערך ל-180 שקל. מגבת פנים הנמכרת באיקאה ישראל תמורת 15 שקל, נמכרת בסכום הנע בין שקל אחד בלבד ל-2.6 שקל במדינות שנבדקו וכך גם במוצרים אחרים שנמכרים ע"י החברה.

בתגובה לממצאים טען שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה ישראל,: "יש שתי סיבות עיקריות לכך שמהמחירים בישראל גבוהים יותר: עלויות השינוע והלוגיסטיקה במדינה מרוחקת כמו ישראל גבוהות בעשרות אחוזים, משום שהזמן הדרוש להובלת המוצר הוא כחודשיים וחצי בממוצע, בעוד שלמדינות קרובות יותר הזמן הוא שבוע. בנוסף, ההשוואה נעשית כיום ביחס לשערי המטבעות הנמוכים באירופה, וצריך לזכור שהתימחורים נעשו לפני כחצי שנה, אז שערי המטבעות היו שונים"

מכיוון שאיקאה ישראל טוענת כי ההבדלים נעוצים בעלויות העקיפות השונות בין ישראל לחו"ל ננסה להעריך את מכלול העלויות של איקאה בישראל ולהעריך האם יש מקום לשונות משמעותית כזו במחירים:
עלויות הכ"א-לא סביר כי עלויות הכ"א בישראל בחנויות איקאה גבוהות מעלויות הכ"א בחנויות איקאה במדינות כמו צרפת, בריטניה או הולנד
עלוית השטח (שכ"ד/שכ"ד אלטרנטיבי/אבטחה)-אמנם איקאה משתרעת על שטח נרחב, אולם מדובר בשטח שנמצא בפריפריה(איזור התעשייה של נתניה) ולא במרכז תל אביב. לא סביר כי עלות שטח זה שונה משמעותית מעלויות השטח במערב אירופה. מצד שני סביר כי עלויות האבטחה גבוהות יותר בישראל.
עלויות השיווק- איקאה ישראל נהנית מהמיתוג הבינלאומי של המותג איקאה. איקאה אמנם מפרסמת בארץ, אולם בשל המוצג הבינלאומי החזק, לא היה צורך לבנות תהליך של מיתוג ופירסום מאסיבי בארץ.
עלויות השירות- בארץ קיים מערך שירות לקוחות הכולל מוקד טלפוני, ומערך פרונטלי לטיפול בבירורים, קשה להצביע על סיבות פערים משמעותיים של עלויות השירות בארץ לעומת חו"ל.
עלויות השינוע והלוגיסטיקה: איקאה ישראל טוענת כי מרכיב זה הוא הסיבה העיקרית להבדלים בין המחירים בארץ לחו"ל. כדאי להפריד טענה זו למספר חלקים:
--שינוע לישראל
-- מיסי היבוא
--עלויות האיחסון והלוגיסטיקה בארץ
בתקופת זו שמחירי ההובלות הימיות נמצאים בשפל חסר תקדים, קשה להניח כי מחירי השינוע לארץ גבוהים בשיעור שעשוי להביא לשינוי מהותי כ"כ במחירים. אמנם המרחק בין מרכזי ההפצה הבינלאומי לישראל, עשוי להביא למסקנה כי השינוע לישראל יקר יותר מהשינוע לאירופה בנוסף, ברור כי, כי מיסי הייבוא לארץ יקרים משמעותית מהמיסים בתוך האיחוד האירופאי/ארה"ב ושערי מט"ח ,אך האם ההפרשים הם בשיעור ניכר כ"כ?
סביר כי עלויות האיחסון והלוגיסטיקה המקומיות של איקאה בישראל אינן שונות משמעותית מהעלויות בחו"ל.
שורה תחתונה-
גם בהערכה כללית, ללא ניתוח תמחירי מפורט של מרכיבי העלויות של איקאה בארץ, קשה להצביע על סיבות לפערים משמעותיים כל כך בין המחירים באיקאה ישראל לבין המחירים בחו"ל .
——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה