לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום שבת, 27 בפברואר 2010

הקמת מערך תמחיר ורווחיות: שלבים מומלצים ליישום מוצלח

עם קבלת ההחלטה על שידרוג מערך התמחיר או יישום מערך תמחיר מתקדם, מהם אבני הדרך העיקריים הנחוצים להשלמת התהליך?


שלב 1-הגדרת הצרכים הניהוליים בתמחיר


בשלב זה מומלץ לאפיין את המידע התמחירי הנדרש לקבלת החלטות ברמת קבוצות מוצרים ומוצרים ספציפיים והמידע הדרוש לקבלת החלטות אסטרטגיות, טקטיות ותפעוליות. הגדרת צרכי התמחיר תתייחס הן לבירור ההחלטות האסטרטגיות והשיווקיות, הדורשות תמיכה של מידע תמחירי (תמחור עלויות מוצרים משותפים, השפעת רווחיות מוצרים על המגוון המוצע, ניתוח נקודת איזון, כמות מכירה מינימאלית לפריט)


שלב 2-ניתוח המודל התמחיר הנוכחי( אם קיים..) והזדמנויות לשיפור


השלב כולל את התהליכים הבאים:
בחינת תמהיל ההוצאות המנוהלות כיום במודל התמחירי
בחינת עקרונות המודל ומידת התאמתם למציאות התפעולית הנוכחית בחברה
בחינת מחוללי העמסה הנוכחיים המנוהלים במערכת
בחינת אופן סגירת מעגל עלויות החומר והעבודה במודל הקיים
אופן ייחוס העלויות העקיפות במודל התמחיר הקיים
הגדרת צרכים והזדמנויות לשיפור בהתאם לצרכים האסטרטגים והתפעוליים של החברה


שלב 3-עיצוב מודל התמחיר


מודל תמחיר אמין הוא מודל תמחיר המשקף את המציאות התפעולית באירגון, על כן, מומלץ לבסס את המודל התמחירי על בסיס מתדולוגית תמחיר מתקדמת המשקפת את התשומות הספציפיות המושקעות ביחידות האירגוניות השונות, תהליכים, פעילויות והמוצרים כמו תמחיר מבוסס פעילות (ABC)

במסגרת שלב מומלץ להקים מודל תמחירי תפיסתי כולל בעל 2 מרכיבים עיקריים :
מרכיב החומר- מרכיב הכולל את עלויות החומר, עלויות פחת החומרים
מרכיב העבודה והתקורה– מרכיב הכולל את עלויות העבודה הייצורית הישירה והעקיפה,

עלויות ה-COST TO SERVE-עלויות שרשרת האספקה והשירות, עלויות פיתוח, עלויות האיכות, השיווק, הרכש ושאר עלויות המטה.
חשוב להציג את מודול התמחיר התפיסתי מול הנהלה האירגון כדי לאשרר אותו סופית לפני התנעת היישום.
חשוב שבמסגרת האיפיון הפונקציונלי יבחר כלי המחשובי ליישום ויאופיינו הממשקים המיחשוביים למערכת , חשובלציין שקיימות מספר אלטרנטיבות ליישום מערך התמחיר, כל אלטרנטיבה היא בעלת יתרונות וחסרונות ויש להתאים לאירגון את הכלי התמחירי המתאים לה על בסיס מספר פרמטרים-צורך ניהולי, עלות ומורכבות המודל התמחירי)


שלב 4- יישום המודל התמחירי על בסיס האיפיון, במסגרת הכלי המיחשובי שנבחר


שלב זה הוא שלב המיישם את מודל התמחיר הפונקציונלי שעוצב במסגרת הכלי המחשובי שנבחר.
חשוב בשלב זה לשלב מספר נקודות ביקורות כי להבטיח כי היישום המחשובי תואם באופן מלא למודל התמחיר שעוצב וליצור ממשק הדוק בין הגורם המקצועי שעיצב את המודל לבין הגורם המחשובי המיישם.
חשוב שששלב זה יכלול מבחני קבלה מפורטים למערכת (בחינת שלמות וסגירות המודלים השונים בכלי המחשובי, שלמות וסבירות המחוללים השונים במערכת, שלמות וסבירות תוצאות המודל)
תהליך בחירת הכלי המיחשובי ליישום המערך התמחירי הוא נושא חשוב מאוד בתהליך הקמת המערך התמחירי.
הנושא יפורט במאמר נפרד כאן בבלוג.

שלב 5- ניתוח אסטרטגי של תוצאות המודל והטמעת המודל התמחירי לשימוש שוטף בחברה:


לאחר השלמת היישום הטכני ניתן להפיק ידע ניהולי-אסטרטגי מהמודל:
רווחיות מוצרים
רווחיות לקוחות
ניתוח עלויות העבודה במחלקות האירגוניות השונות
ניתוח זנב המוצרים והלקוחות (המוצרים והלקוחות המפסידים)
משמעויות הנוגעות להמחרת המוצרים (אופן קביעת מחיר המוצר בשוק, ה"קו האדום" במחיר כל מוצר)
בנוסף, בשלב זה מומלץ לפעול להטמעת המודל לשימוש שוטף ככלי ניהולי לקבלת ההחלטות באירגון.

סיכום


איפיון ויישום מערך התמחיר הוא תהליך אירגוני מאתגר למדי. מניסיוננו בעשרות יישומי תמחיר מתקדמים בגופי הייטק, תעשיייה , פיננסים ושירותים, המפתח ליישום מוצלח טמון במספר פרמטרים:
מידה ההתאמה של המודל התמחירי ושיטת התמחיר למציאות התפעולית עסקית בחברה (כולל התייחסות לצווארי בקבוק תפעוליים במסגרת המודל התמחירי)
איפיון חכם של המודל התמחירי תוך התייחסות למשמעויות התפעול השוטף והתחזוקה של המערכת
ישום על בסיס כלי מחשובי המתאים לאירגון
הטמעה המודל התמחירי ככלי ניהולי מתקדם בחברה.

——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר

יום שבת, 13 בפברואר 2010

הקמת מערך תמחיר ובקרה- אפשרויות היישום המיחשוביות


לאחר איפיון המודל התמחירי ובחירת שיטת התמחיר נפנה לתהליך היישום המחשובי של המודל התמחירי שאופיין.
קיימות מספר אלטרנטיבות ליישום מערך התמחיר במסגרת כלי מיחשובי.

להלן אלטרנטיבות היישום העיקריות:

1. יישום מבוסס ERP- ישום של מערך תמחיר המבוסס על כלי ה-ERP הקיים באירגון: SAP, אורקל, פריוריטי וכו'. ברור שלכל מערכת ERP אפשרויות שונות בתחום היישום של מערך התמחיר והבקרה, חלק ממערכות ERP תומכות בפתרון מלא יותר לאפשרות היישום של מערך תמחיר מתקדם ואילו חלקם בפתרון חלקי.
יתרונות : פתרון כולל לנושא התמחיר והבקרה הכספית במסגרת מערכת ה-ERP
חסרונות: מידת התאימות של מרבית מערכות ה-ERP ליישום מתודולוגיות תמחיר מבוסס פעילות, עלות היישום .

2. ייישום מבוסס כלי תמחירי ייעודי- בשוק קיימים מספר כלי תמחיר ייעודיים לנושא התמחיר, הכלים מותאמים בד"כ ליישום מתודלוגיות תמחיר מבוסס פעילות, כאשר לכל כלי ייעודי נקודות עוצמה ונקודות חולשה.
יתרונות: תמיכה מובנית בתמחור פעילויות/לקוחות/מוצרים, אפשרות לניתוחים ודוחות מתקדמים ישירות מהמערכת, כלים ייעודיים המותאמים למתדולוגיית תמחר מבוסס פעילות.
חסרונות: כאמור, לכל כלי ייעודי יתרונות וחסרונות משלו המחייב ניתוח, חסרון נוסף הוא עלות המערכת והיישום.

3. יישום מבוסס אקסל- חברות רבות פונות לאופציה זו מטעמים של חסכון בעלויות, אולם חשוב לזכור כי גם מודל מבוסס אקסל לא חייב להיות מודל לא אמין או מתקדם, בסיוע מספר אלמנטים ניתן להקים מערך תמחיר מתקדם באקסל על בסיס מתודולוגיית תמחיר מבוסס פעילות (ABC).
יתרונות: עלות ההקמה וגמישות היישום,
חסרונות: יכולות הניתוח, מורכבות תחזוקת המערכת.

4. יישום משולב ERP ואקסל- לא כל מערכות ה-ERP תומכות בצורה מלאה ביישום מערך תמחיר כולל. לעיתים קרובות מומלץ ליישם את מערך התמחיר על בסיס שילוב מתוחכם בין מערך ה-ERP וגיליונות אקסל וניצול היתרונות של "שני העולמות".
יתרונות: הוזלה משמעותית של תהליך היישום, גמישות ביישום-אין צורך ביישום מלא של מערך התמחיר במסגרת ה-ERP.
חסרונות: אין פתרון כולל של נושא התמחיר במסגרת מערך ה-ERP.

לסיכום, כל אלטרנטיבה יישומית היא בעלת יתרונות וחסרונות. יש להתאים לאירגון את הכלי המחשובי הספציפי המתאים לו למציאות העיסקית שלו על בסיס מספר פרמטרים, כאשר הפרמטרים המרכזיים הם: הצרכים הניהולים הנדרשים ממערכת התמחיר, עלות הכלי המיחשובי ומורכבות המודל התמחירי.
——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר

יום שני, 8 בפברואר 2010

תכנון תקציב-מהן האלטרנטיבות לאקסל?

ארגונים רבים במשק הישראלי מתכננים את תקציבם באמצעות גיליונות אלקטרונים.
בניית תקציב באופן ידני באמצעות גיליונות אלקטרונים מחייבת השקעה מהותית בתפעול המערכת, השקעה הפוגעת כמובן ביכולת המיקוד הניהולית וברמת הפרוט האפשרי בהכנת התקציב.,
המטרה העיקרית-" לסיים את הסיוט הזה כבר.."

המשמעות: אין שימוש בתקציב ככלי תיכנוני ניהולי למימוש האסטרטגיה האירגונית
.מצד שני, גם הקמה של מערכת תקציב בכלי ייעודי או במסגרת מערך ה-ERP מחייבת ביצוע תהליך בחירה קפדני לצורך התאמת המערכת לצרכי הארגון, ותהליך הגדרת צרכים מקיף. השאלה היא שאלה קלאסית של עלות תועלת.


מה בד"כ המשמעויות של תכנון תקציבי ידני?:


* תהליך תכנון תקציב ארוך ומסורבל
* לא קיימת מתודולוגיה אחת אחידה לתכנון ובקרת התקציב:
* אין דוחות מובנים סטנדרטיים
* "המצאת הגלגל מחדש" בכל הפקת דוח


מה המשמעות של תכנון המבוסס על מערכת תקציב ייעודית?
*

*יכולת לניתוח והפקת דוחות וחתכים להנהלה בזמן אמת
* יכולת לבקרה תקציבית Online
* אפשרות ליישום כלים אוטומטיים לניהול גרסאות, העברה מתכנון לגרסת תקציב וכו'
* אפשרות להגדרת התרעות אוטומטיות
* אפשרות לניהול תקציב תשומות מדויק יותר:
* תקציב שכר אינו מבוסס על הערכות כלליות של גידול משנה לשנה
* אפשרות לקשר מובנה מול נתוני תמחיר- בעיקר לניהול תקציב ההוצאות תפעוליות
* אפשרות לסינכרון בין הפעילות השיווקית המתוכננת לתיכנון המתוקצב של מכירות המוצרים
* אפשרות בשלב התכנון, לבניה מלמטה של פירוט יעדי מכירות למק"ט (כמות ומחיר) מול הלקוחות עיקריים.
* אפשרות לבקרה מובנית מול יעדי מכירות כלליים לפי סוגי לקוחות/לקוחות וקטגוריות מוצרים.

השאלות המרכזיות:

כמה משאבים מושקעים היום בתהליך התכנון התקציבי הידני?

כמה זמן נמשך תהליך התכנון התקציבי?

האם הוא משמש כלי תיכנוני ניהולי למימוש האסטרטגיה האירגונית?

בכל מקרה, גם באירגונים שאנו מלווים שהחליטו להמשיך את השימוש בגיליונות אלקטרונים לצורך תיכנון התקציב, יישמנו מספר כלים ניהוליים המאפשרים לטייב את התהליך הנ"ל.

מערכות התקציב הקיימות בשוק הינם כלי מדף ייעודיים בעלי אפשרות מובנית לניהול מודל תקציבי. המערכות הן בעלות מנגנון לתמיכה בריבוי מטבעות וביצוע תכנון ובקרה בסביבת מרובת משתמשים/לקוחות בפלטפורמת OLAP(המאפשרת עדכון נתונים וקבלת דיווחים ניהולים במגוון חתכים). מערכת זו מתממשקת למערכת ה-ERP, אך מהווה יישות עצמאית נפרדת ובלתי תלוייה.

על בסיס יישומי תקציב בעבר יש להדגיש כי לכל מערכת כזו, יש עוצמות וחולשות ספציפיים . לצורך התאמה מלאה של הכלי למציאות העיסקית -תפעולית של החברה, קיים צורך לביצוע בחינה מפורטת של צרכי האירגון ותהליכי העבודה העיסקיים בו ולהתאים בעבורה את המערכת התקציבית המתאימה ביותר.

תהליך זה בא לידי ביטוי בסקר ישימות אשר מאפשר לחברה להבין את משמעות היישום מבחינת התקציב הנדרש, לוחות זמנים, תשומות פנימיות וחיצוניות, תכולת היישום הנדרשת ואבני הדרך הנדרשים מול ספק היישום .

סקר הישימות יאפשר לקבל החלטת לגבי המשך תהליך הפרוייקט , היקפו ותכולתו.

בנוסף, במידה ויוחלט על התקדמות בתהליך בחירת מערכת התקציב, הסקר, בצירוף הגדרת דרישות מפורטות במסגרת מסמךRFP יבטיח יישום בתכולה מלאה בלוח זמנים ממוקד ומהיר ובמחיר קבוע.

חברת OIC מתמחה בביצוע סקרי ישימות , בליווי תהליכי בחירה ובסיוע להתאמת מערכות תקציב ותמחיר ייעודיות למציאות התפעולית של חברות שונות.

החברה מהווה גוף מקצועי אובייקטיבי שאינו קשור מסחרית עם ספקי היישום השונים לצורך ייצוג מלא של האינטרסים המקצועיים של הלקוחות שלנו.

ליצירת קשר בנושא: costing.israel@gmail.com

Reblog this post [with Zemanta]