לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום שבת, 30 במאי 2009


ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, הזהיר אתמול את מחזיקי המניות של החברה שה -E-book reader (קורא הספר האלקטרוני) של החברה-הקינדל, אינו מייצר עדיין תזרים מזומנים חיובי אלא נמצא בשלב ההשקעה (investment mode” ).



יתרה מזאת, ג'ף בזוס, טוען כי יקח לקינדל בין 5-7 שנים לעבור לרווחיות כלומר רק באיזור 2012 במקרה הטוב יתרום המוצר באופן חיובי לרווחיות החברה. (המוצר הושק ב-2007).

הערכת המנכ"ל התבססה על תמחיר מוצר מלא הצובר את כלל העלויות לאורך מחזור חיי המוצר -על בסיס מצטבר כולל עלויות הפיתוח, ייצור, שיווק, מכירה, תמיכה והפצה כשהתפיסה הניהולית היא שכל כל מוצר צריך לכסות את כלל העלויות שהושקעו בו לאורך כל חייו .


יתרונות התפיסה :
-שיקוף המציאות הכלכלית באמזון- תמחור תמחיר מוצר מלא הצובר את עלויות הפיתוח, ייצור, שיווק ועלויות אחרות
-שימוש במערכת התמחיר ככלי ניהולי למדידה ובקרה של העלות הכוללת של מחזור חיי המוצר
-העמסה ישירה של עלויות המוצרים בפיתוח על המוצרים המוצרים המפותחים בפעל (אין סבסוד צולב של העמסת עלות הפיתוח על כלל המוצרים באמזון)



חסרונות התפיסה:
-פגיעה ברווחיות המוצרים החדשים (כמו הקינדל)
- יש להחליט מאיזה שנה יתחיל יישום המנגנון המצטבר

קיימות שיטות תמחיריות נוספות המאפשרות למזער את הפגיעה במוצרים חדשים באמצעות יישום של מנגנונים מתקדמים לפריסת של עלויות הפיתוח. היתרון העיקרי-התפיסה תואמת לתפיסת ההשקעות בחברה: כמו כל השקעה גם את עלויות הפיתוח יש לפרוס על מספר שנים, אולם יישום של מנגנון כזה לא פשוט כלל.

הצהרה מיקדה את הדיון בשאלת תמחיר הקינדל.חברת I-SUPPLY מעריכה כי העלויות הישירות של הקינדל נעות
באיזור ה-185$ ליחידה. הערכה זו חלקית וכוללת רק את העלויות הישירות של המוצר ללא לדוגמא עלויות הפיתוח , השיווק והפצה של המוצר.

חשוב לזכור כי מחיר המכירה של המוצר נע סביב ה-
300$ ולכן סביר כי אמזון מתכננת להרוויח בעיקר ממכירה ספרים ומוצרים נלווים דרך אפיק זה ולאו דווקא ממכירת מכשירי קינדל(מודל סיבסוד המכשירים של חברות הסלולר).
——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר

יום רביעי, 13 במאי 2009

האם לאיקאה זה עולה יותר?!

לאחרונה פורסם במספר מקומות ברשת כי מחירי המוצרים של איקאה בישראל גבוהים משמעותית ממחירי מוצרים זהים בחו"ל.

עורכי הבדיקה גילו כי לדוגמא, את קומבינציית האחסון לטלוויזיה שמציעה איקאה ישראל תמורת 3,595 שקל אפשר לרכוש בצרפת תמורת סכום השווה בערכו ל-2,363 שקל. בנוסף, מנורת שולחן הנמכרת בישראל תמורת 25 שקל, אפשר לקנות ב-16 שקל בשוודיה וב-13 שקל בבריטניה והולנד.

בנוסף, את אותו שולחן מתקפל שמציעה איקאה ישראל תמורת 345 שקל, אפשר לרכוש בצרפת תמורת סכום השווה ערך ל-180 שקל. מגבת פנים הנמכרת באיקאה ישראל תמורת 15 שקל, נמכרת בסכום הנע בין שקל אחד בלבד ל-2.6 שקל במדינות שנבדקו וכך גם במוצרים אחרים שנמכרים ע"י החברה.

בתגובה לממצאים טען שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה ישראל,: "יש שתי סיבות עיקריות לכך שמהמחירים בישראל גבוהים יותר: עלויות השינוע והלוגיסטיקה במדינה מרוחקת כמו ישראל גבוהות בעשרות אחוזים, משום שהזמן הדרוש להובלת המוצר הוא כחודשיים וחצי בממוצע, בעוד שלמדינות קרובות יותר הזמן הוא שבוע. בנוסף, ההשוואה נעשית כיום ביחס לשערי המטבעות הנמוכים באירופה, וצריך לזכור שהתימחורים נעשו לפני כחצי שנה, אז שערי המטבעות היו שונים"

מכיוון שאיקאה ישראל טוענת כי ההבדלים נעוצים בעלויות העקיפות השונות בין ישראל לחו"ל ננסה להעריך את מכלול העלויות של איקאה בישראל ולהעריך האם יש מקום לשונות משמעותית כזו במחירים:
עלויות הכ"א-לא סביר כי עלויות הכ"א בישראל בחנויות איקאה גבוהות מעלויות הכ"א בחנויות איקאה במדינות כמו צרפת, בריטניה או הולנד
עלוית השטח (שכ"ד/שכ"ד אלטרנטיבי/אבטחה)-אמנם איקאה משתרעת על שטח נרחב, אולם מדובר בשטח שנמצא בפריפריה(איזור התעשייה של נתניה) ולא במרכז תל אביב. לא סביר כי עלות שטח זה שונה משמעותית מעלויות השטח במערב אירופה. מצד שני סביר כי עלויות האבטחה גבוהות יותר בישראל.
עלויות השיווק- איקאה ישראל נהנית מהמיתוג הבינלאומי של המותג איקאה. איקאה אמנם מפרסמת בארץ, אולם בשל המוצג הבינלאומי החזק, לא היה צורך לבנות תהליך של מיתוג ופירסום מאסיבי בארץ.
עלויות השירות- בארץ קיים מערך שירות לקוחות הכולל מוקד טלפוני, ומערך פרונטלי לטיפול בבירורים, קשה להצביע על סיבות פערים משמעותיים של עלויות השירות בארץ לעומת חו"ל.
עלויות השינוע והלוגיסטיקה: איקאה ישראל טוענת כי מרכיב זה הוא הסיבה העיקרית להבדלים בין המחירים בארץ לחו"ל. כדאי להפריד טענה זו למספר חלקים:
--שינוע לישראל
-- מיסי היבוא
--עלויות האיחסון והלוגיסטיקה בארץ
בתקופת זו שמחירי ההובלות הימיות נמצאים בשפל חסר תקדים, קשה להניח כי מחירי השינוע לארץ גבוהים בשיעור שעשוי להביא לשינוי מהותי כ"כ במחירים. אמנם המרחק בין מרכזי ההפצה הבינלאומי לישראל, עשוי להביא למסקנה כי השינוע לישראל יקר יותר מהשינוע לאירופה בנוסף, ברור כי, כי מיסי הייבוא לארץ יקרים משמעותית מהמיסים בתוך האיחוד האירופאי/ארה"ב ושערי מט"ח ,אך האם ההפרשים הם בשיעור ניכר כ"כ?
סביר כי עלויות האיחסון והלוגיסטיקה המקומיות של איקאה בישראל אינן שונות משמעותית מהעלויות בחו"ל.
שורה תחתונה-
גם בהערכה כללית, ללא ניתוח תמחירי מפורט של מרכיבי העלויות של איקאה בארץ, קשה להצביע על סיבות לפערים משמעותיים כל כך בין המחירים באיקאה ישראל לבין המחירים בחו"ל .
——————–

לסיוע בגיבוש פתרונות תמחיר ותקציב ניתן לפנות ל costing.israel@gmail.com
התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות
כל הזכויות שמורות לירון גולגר