לתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום)

דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון *
חברה

יום חמישי, 11 בדצמבר 2008

מה זה תמחיר? מה זה המחרה? מה הקשר בין תמחיר להמחרה?


תמחיר ( Costing)- שיטה ניהולית, המסייעת לחברה/עסק/אירגון לדעת את עלות מוצריה בשלב הראשון, ואת רווחיות מוצריה ולקוחותיה בשלב השני.
התמחיר משקלל את כלל העלויות החברה:
· עלויות ישירות- עלויות הקשורות באופן ישיר לייצור המוצר/השירות המתומחר
v לדוגמא במפעל יצרני: עלות החומר או עלות העבודה הייצורית הישירה
· עלויות עקיפות- עלויות תמיכה בייצור, או עלויות מטה
v לדוגמא: עלויות הרכש או עלויות השיווק
המערכת תמחירית חייבת להתבסס על המציאות התפעולית באירגון.


המחרה(Pricing ) – היא השיטה בה נקבע את מחיר המוצר , ההמחרה מתבססת בד"כ על מחיר המוצר או השירות בשוק. ברור כי בהעדר תחרות נשאף למכור את המוצר במקסימום מחיר.


הקשר בין תמחיר להמחרה-מערך המחרה יעיל, אפקטיבי ורווחי יתבסס על קווים אדומים ברורים שיוצגו ע"י מערכת התמחיר. חשוב כי מערכת התמחיר תבסס על שיטה המשקפת ככל הניתן את העלויות בפעל.
בכל מקרה, לא נרצה למכור את המוצר שלנו/השירות שלנו מתחת לעלות התמחירית שלנו .
ביצוע המחרה על פי כללי אצבע ללא מערך תמחירי מובנה מקבילה לנהיגה בכביש מהיר עם כיסוי עיניים.
——————–

התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות

יום שלישי, 2 בדצמבר 2008

Activity-Based Costing: Is it Applicable in Governments?

מצ"ב מאמר מעניין בנושא יישום תמחיר ABC, אשמח לקבל חוות דעת.
מקור המאמר:
http://blog-pfm.imf.org/pfmblog/2008/11/activity-based.html


Activity-Based Costing: Is it Applicable in Governments?
Posted by Ian Lienert
One of the principal objectives of a performance-oriented budgeting system is to link the results and the funding of budget programs. In order to make well-informed allocative choices in the national budget, it is important to obtain the best possible information on program costs. However, it is costly to obtain detailed and accurate program costing information. Compromises need to be made when choosing between simple methods of costing and more sophisticated models.
Activity-Based Costing (ABC) is an accounting technique initially developed for use in the private sector. With the push for program budgeting, ABC has also been used in the public sector of some countries. Proponents argue that ABC provides full cost information and also addresses the problem of allocating indirect (or "overhead") costs of government programs. However, if recent experience in the United Kingdom’s police service is to be taken as a guide, ABC is too expensive and demanding to be generalized for use in government budget programs.
For a private sector firm, Robert Kaplan (http://www.people.hbs.edu/rkaplan) argues that traditional cost accounting systems distort cost information by weighting direct labor and materials more heavily than factory support operations, thus giving management inferior information on which to base decisions on pricing, product mix, and process technology. In contrast, ABC is a sophisticated approach that offers business managers accurate information, by delineating support costs and tracing them to individual products and product lines. Designing an ABC system entails collecting data on direct labor and material costs and analyzing the demands made by particular products on indirect resources. However, in the private sector, ABC lost ground in the 1990s after initial enthusiasm for it (see article by D. Katz http://www.cfo.com/article.cfm/3007694).
In the public sector, ABC has been applied to costing at the budget program level or at the level of individual services or activities. At a first stage, ABC costs broadly-defined activities or grouping of work tasks of a similar type. At a second stage, the costs of these activities are allocated to programs (or specific outputs within programs). To ensure accuracy, the cost drivers used in the second stage are based upon the quantity, number and resource-intensiveness of each type of service within a program.
Those who advocate use of ABC in the public sector see it as relevant to performance budgeting in two ways: first, as a tool for better expenditure prioritization; and second, as a means of developing tighter linkages between planned outputs and funding. Supporters of ABC argue that it is essential for the success of performance-based budgeting. Clearly, more accurate program costing improves the quality of expenditure prioritization choices. However, as noted in chapter 4 of Marc Robinson’s IMF book performance based budget (see posting of October 4, 2007 blog-pfm.imf.org/pfmblog/2007/10/making-performa.html), there is a dearth of systematic analysis of experience with ABC and no consensus as to ABC’s success in the public sector.
In the USA, for example, although it has been used by many local governments – and continues to be used at that level and in some federal agencies -- it has also been recognized that ABC is difficult to implement. Several government organizations that experimented with ABC have not continued with it, as ABC has been found to be a very high-cost accounting technology. Installing an ABC system is technically complex, requiring talented personnel and a considerable amount of time and money.
In the United Kingdom, from 2003-04, ABC was a mandatory requirement of England and Wales’ National Policing Plan and was regarded as a key component of the Policing Performance Assessment Framework. It was perceived that ABC would enable accurate comparison between police forces (ABC works best when comparator benchmarks are established) and would provide central assistance to weaker forces. A 133-page Guidance Manual for using ABC in the police was disseminated (http://police.homeoffice.gov.uk/finance-and-business-planning/index).
In an independent review of policing in April 2008 it was however found that ABC, as a comparative tool for improving productivity in the police, did not represent good value for money. Two strong recommendations were made. First, that the U.K.’s Home Office should urgently examine its requirement for each police force to undertake ABC, with a view to this requirement being replaced with an alternative that costs less, is easier to use, and has greater impact on productivity. Second, the police services were encouraged to assess alternative ways of meeting its information requirements regarding the allocation of police funding. The rationale for the recommendations can be found in the Final Report by Sir Ronnie Flanagan which, along with the Home Secretary’s initial response to the recommendations, can be found on http://police.homeoffice.gov.uk/police-reform/flanagan-police-review.
This evidence provides some support to the critics who have argued that in most instances ABC is not appropriate for public sector applications. Is this more extreme view fully justified? Or is there a case for using ABC selectively? For example, could it be successfully applied for the production of relatively standardized services? If yes, should it be largely reserved for use by local governments, where the services are relatively homogenous?
Although these questions remain open for debate, the recent report from the United Kingdom suggests that the putative benefits of ABC need to be strongly justified, given the considerable costs of the setting up and operating an ABC system.
Reblog this post [with Zemanta]

יום שני, 1 בדצמבר 2008

ברוכים הבאים

שמי ירון גולגר ואני מנהל תחום התמחיר והתקציב בחברת הייעוץ OIC טכנולוגיות.
מטרתו של בלוג זה היא יצירת בסיס לדיאלוג מתמשך בנוגע לנושאים "חמים" הנוגעים לנושא הבקרה הניהולית:
תמחיר ורווחיות, תקציב ומדדי ביצוע.
על מנת שבלוג זה יהווה כר לדיון פורה אודות תחום הבקרה הניהולית, אשמח לשתף בבלוג זה בסוגיות שונות שעלו בפרוייקטי תמחיר ותקציב מצד אחד ולדון בסוגיות שונות שיועלו על ידי הגולשים מצד שני.
ניתן גם במידת הצורך ליצור קשר אישי באמצעות המייל costing.israel@gmail.com לצורך התאמת הפתרון המיטבי .

——————–

התכנים ו/או המידע בבלוג זה אינם משמשים בשום אופן לצורך יעוץ מקצועי ואינם באים כתחליף ליעוץ מקצועי.
התכנים ו/או המידע בבלוג הינם כלליים וחלקיים בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת. יש לבחון כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות